Stam finisht ook vijfde keer in Dakar

Hier vind je het artikel online bij het Witte Weekblad.

De foto’s zijn eigendom van Teun Stam en Schijf Rally.

Nu met eigen team en auto

Mandy van der Zwaard

[KUDELSTAART] Al vier keer eerder kwam hij het met de truck over de finish. Maar nu met zijn eigen auto. En dat is bijzonder! Teun Stam en team zijn dan ook apetrots op hun gezamenlijke prestatie. Na amper een dag bijkomen is Stam alweer aan het werk in zijn aannemersbedrijf Schijf Groep. “Dakar staat nooit stil!” zal hij meerdere keren benadrukken. Maar Teun ook niet, wordt al snel duidelijk.

Stam (’61) heeft tussen 2009 en 2013 meegereden in het vrachtwagenteam van Elferink, waarvan 4 keer in de wedstrijd . Dit jaar was zijn doel; een eigen team, een Toyota Rally Cruiser en finishen. Dat is alle drie goed gelukt. Stam haalde een 47e plek overall.

[BESMET] Jetlag heeft hij niet gehad – het is maar twee uur tijdsverschil – en stilzitten kan hij ook niet lang, dus amper een week na terugkomst is hij alweer gewend aan zijn dagelijkse ritme. We zitten aan de eettafel in zijn huis aan de Mijnsherenweg en vol vuur vertelt hij over zijn ervaringen.

“Dakar is bruut. Dakar staat nooit stil. Het is niet voor niets de zwaarste en gevaarlijkste rally ter wereld. Wat er ook gebeurd, de karavaan trekt door. Waarom ik het dan zo leuk vind?” Hij neemt een slok koffie en steekt van wal. “Het begon dat ik als jonge knul de teams van De Rooij zag meedoen, toen dacht ik al ‘Dat wil ik ook!’ Jaren later kwam ik door mijn werk in contact met team Elferink en ik ben een type mens dat als ik iets wil, dan ga ik er ook voor. Tja, en dan ben je heel snel besmet met het virus.”

[TEAM] “Na vier keer met de truck wilde ik ook graag eens met een personenauto. Ik doe het natuurlijk absoluut niet alleen. Naast me in de auto zit navigator René Bargeman, hij leest het roadbook, Joey de Horde is chauffeur van de service truck en monteurs Elco Stolwijk en Mark Klinkhamer houden de auto aan de praat en alle sponsors, natuurlijk. Het beviel me zeker heel goed dit jaar. Het voordeel van deze wagen ten opzichte van een vrachtwagen is het fysieke gedeelte; in een truck heb je veel meer te lijden.”

[PECH] Enthousiast gaat hij door: “Hoe zwaar de Dakar is, hangt mede af van de hoeveelheid verkeerde pech die je hebt. Wij kwamen stil te staan met een kapotte Turbo, das pech, maar tijdens het wachten werden we door lokale agenten verwend. We kregen een kleed, wat lekkere stoelen en mandarijnen. Ze konden ons niet verstaan, maar begrepen het wel. Dat zijn prachtmomenten. Maar ja, toen om 18.00 uur nog met de 390 km lange proef beginnen. In het donker. De stempelposten waren al weg. Alles was opgeruimd. En wij moesten nog. Gelukkig liggen er overal hidden waypoints , digitale punten die je in een straal van 100mt moet benaderen, waarna deze wordt opgeslagen in de digitale map die door de organisatie in je auto wordt gebouwd en zodoende kan de organisatie zien dat we de hele proef hadden gereden. Dat we die nacht niet geslapen hebben, tja dat hoort erbij. Dakar gaat door. Dakar staat nooit stil.”

[THUIS] Vrouw Pie kan thuis alles goed volgen. Dankzij een real-life app kan ze precies zien waar Teun is. De kleinkinderen mistten Opa wel heel erg en hadden daarom een enorme tekening-poster voor hem gemaakt. Die siert nu de kamermuur, nog lang niet vergeeld. Maar stiekem, heel stiekem glijden Teuns gedachten soms alweer naar volgend jaar.