Richard Fischer en Jean Jacques Argueyrolles in het Flower Art Museum Aalsmeer.

Link naar het originele krantenartikel onder aan het artikel.

Elk portret is een schreeuw

Maar symbiose tussen foto’s en beelden

Een grande opening in intieme kring. Dat was het zaterdag 12 oktober in het Flower Art Museum bij de opening  van ‘A Tribute to Flowers.’ Deze expositie heeft vele primeurs. Onder andere: voor het eerst in Nederland, voor het eerst nieuwe soorten papier, voor het eerst in dit formaat, voor het eerst dat een artiest het hele museum tot zijn beschikking krijgt. De levensgrote fotowerken van de befaamde botanisch fotograaf Richard Fischer worden aangevuld met sculpturen van Jean-Jacques Argueyrolles; een begenadigd beeldkunstenaar die geïnspireerd raakte door de Floral Sculptures van Fischer. Lovende openingswoorden kwamen van dr. Angelina Whalley, directeur van Body Worlds. De werken van deze twee gerenommeerde kunstenaars zijn te zien tot in de eerste week van het nieuwe jaar.

Fischer zelf benadrukt: “Het is niet alléén kunst.” Door deze soorten voor het voetlicht te brengen maant hij de mensheid aan, ze te respecteren. Veel van zijn modellen zijn met uitsterven bedreigd en mede daarom is hij blij met de locatie van zijn expositie: “Bewustzijn creëren is zo ongeveer het beste wat een fotograaf kan doen om bij te dragen aan het behoud van een goede omgeving. En waar kun je deze combinatie van schoonheid en wetenschap beter uitdragen dan in één van de grootste centra in de bloemenwereld. Aalsmeer is de beste plek voor deze primeur.”

[WAKKER WORDEN] Richard Fischer (1951) is geboren in Manila op de Filippijnen. De charmante man is lichtelijk vermoeid maar neemt tijd om even bij te praten. Hij vertelt dat hij een prachtjeugd had, opgroeide met het oerwoud als achtertuin, waar hij zijn eerste botanische kennis opdeed. In de loop van zijn leven heeft hij vele soorten planten en bloemen, die in zijn jeugd overvloedig aanwezig waren, zien wegkwijnen. Het raakt hem tot in het diepst van zijn ziel, zijn grijsblauwe ogen versluieren als hij er over praat. Dat is waarom hij zijn ambacht inzet om deze visie uit te dragen. “Zodat de mens snapt hoe beroerd onze natuur ervoor staat. Wake up!”

[STILLE SCHREEUW] Bij uitzondering heeft Fischer het hele museum tot zijn beschikking. Hij is heel blij met de organisatie, spreekt vol lof over iedereen. We praten even over de speciale witte verlichting die sommige foto’s een innerlijke gloed lijken te geven. Ja, hij is een tevreden man. Hij legt uit dat elke bloem nauwkeurig is gefotografeerd met een dichtheid oplopend tot een miljoen pixels. In zijn studio verweeft hij alle lagen met elkaar. Het is duidelijk; Fischer maakt van elke bloem een levend portret.

De serie ‘ Stille Schreeuw’ gaat over de bedreigde soorten. Geïsoleerd van hun natuurlijke omgeving, pontificaal op doek, komt iedere bloem tot leven. Maar zij zijn als een vriend waarvan je weet dat hij gaat sterven, waardoor de beelden erg confronterend kunnen zijn.

De Sculptures zijn net modellen. Ieder van hen krijgt een eigen gezicht. Een stem. Ze stralen. Ze voelen zich gezien. Na twee minuten kijken is er een band gesmeed en staat het model, de bloem, op het netvlies gegrift.  De Dying Diva’s zijn bloemen die gefotografeerd worden in het laatste stadium van hun leven. Of is het juist, het nieuwe stadium voor het komende leven? Door het proces van vervagen in beeld  te vangen, hoopt de fotograaf dat de mens leert herkennen en begrijpen, zodat ze kunnen respecteren en loslaten.

[LIEFDEWERK OUD PAPIER] Fischer vertelt bij hoge uitzondering, meer over de bijkomstigheid van deze expositie. “Normaliter is het zo; je maakt kunst, die exposeer je en intussen werk je voor je boterham. Echter voor deze tentoonstelling heb ik bijna alles opnieuw moeten maken. Uiteraard had ik de foto’s wel, maar sommige werken zijn nog nooit te zien geweest voor publiek. De meeste had zelfs ik nog nooit zo groot gezien! Ook voor mij was het een spannende vraag of de foto’s in deze formaten en op het nieuwe papier wel de chemie zouden krijgen die ik voor ogen had. Dit alles was een grote uitdaging.

En al die tijd kon ik nergens anders mee bezig zijn, een enorme investering dus. Ik hoop dan ook van ganser harte dat er veel verkocht worden, waardoor ik in staat blijf om dit werk over de hele wereld te exposeren en zo de mensheid kan laten inzien dat deze soorten met uitsterven bedreigd worden. Juist hier in Aalsmeer, bakermat van bloemen en planten, snappen ze vast hoe belangrijk dit is.”

[SPECIALE AANBIEDING] Speciaal voor deze gelegenheid biedt Fischer alle foto’s die in het groot te koop zijn, ook in een kleine versie aan. Dit aanbod geldt alléén gedurende deze expositie.

[SIERLIJK] Beeldend kunstenaar Jean-Jacques Argueyrolles is een sensitieve man. Vriendelijk, met een wijntje in zijn hand vertelt hij in het Engels met een onmiskenbaar Frans accent over zijn werken in klei, brons en ijzer. “Ik blijf ’s morgens altijd een uurtje in bed liggen, na een kwartier komen de ideeën en als ik dan na dat uur aan mijn dag begin, zit ik vol energie en ideeën. De foto’s van Richard daagden mij uit om uit mijn comfortzone te stappen. Het is totaal ander werk dan ik hiervoor gemaakt heb, dat was meer Aziatisch, erotisch en vaak ook praktischer; denk aan meubels bijvoorbeeld. Maar de foto’s lokten elegant werk uit, wat ik aanvulde met details.” Hij wijst op een foto de meeldraden aan en geeft aan dat dát de inspiratie was voor het kroonwerk op het hoofd van sommige beelden. De vaak sierlijke beelden zijn een perfecte symbiose met de fotoschilderijen van Fischer.  

[BELANGRIJK PAPIER] Fischer wordt ondersteund door hoofdsponsors Hahnemühle, gespecialiseerd in fotopapier en Fine Art Printing Specialist Jan R Smit uit Almere. Een grote primeur op veel gebieden, want werken van drie meter waren ook voor Fischer nieuw, en Smit had de eer om met nieuwe papiersoorten het beste resultaat te behalen. Enthousiast vertelt de internationaal bekende printspecialist over het papier. “Elk soort heeft zijn eigen karakter; de een geeft een hoog witsel, waardoor het contrast beter uitkomt, de ander is wat wolliger. Het nieuwe papier van Hennep (Hemp) geeft een ingetogen karakter aan de foto’s. Sisal (Agave), de andere nieuweling, heeft een wat robuustere, expressievere weergave. Deze planten vragen weinig onderhoud, groeien snel en hebben geen pesticides nodig en weinig water, wat bijdraagt aan het zuinig omgaan met waardevolle bronnen. Dat is onze grote gemeenschappelijke deler. Richard en ik zijn allebei enorm geraakt door de impact die de mens heeft op de natuur. Ook Hahnemühle heeft  duurzaamheid hoog in het vaandel staan, vandaar deze perfecte synergie,” zo zegt de gedreven printexpert. ”Daarnaast was het mijn streven om met het juiste papier toegang te verlenen tot het verhaal wat Richard wil vertellen. Zijn beeld moet tot leven komen, dat was het allerbelangrijkste. Wist je trouwens dat deze unieke expositie de grootste in zijn soort én in heel Europa is?”

[BEZICHTIGEN] De tentoonstelling ‘A Tribute to Flowers’ met de beelden van Jean Jacques Argueyrolles is te bezichtigen tot 5 januari 2020. Het Flower Art Museum bevindt zich aan de Kudelstaartseweg 1, tegenover de watertoren. Het is geopend op vrijdag tot en met zondag van 11.00 uur tot 17.00 uur. Op maandag tot en met donderdag ook op afspraak voor groepen. Entree is 6 euro, met museumjaarkaart 50 % en kinderen tot 14 jaar hebben gratis toegang.

Het artikel: https://witteweekbladaalsmeer.nl/lokaal/kunst/expositie-tribute-flowers-flower-art-museum-elk-portret-een-schreeuw-650320

Het interview: https://witteweekbladaalsmeer.nl/lokaal/expositie-richard-fischer-enorme-primeur-flower-art-museum-614274